Σκεπτόμενος σαν τον Ιησού

από τον Ρ.Τ. Σπρόουλ (R.C. Sproul)

Πριν από αρκετά χρόνια, μου ζητήθηκε να κάνω μια ομιλία σε ένα συνέδριο μιας μεγάλης αμερικανικής θεολογικής σχολής. Σε αυτή την ομιλία, μίλησα για τον κρίσιμο ρόλο της Λογικής στη βιβλική ερμηνευτική, και παρακάλεσα τις βιβλικές σχολές να συμπεριλαμβάνουν μαθήματα Λογικής στην απαιτούμενη διδακτέα ύλη τους. Κατά τη διάρκεια των σπουδών, σχεδών οποιασδήποτε βιβλικής σχολής, οι φοιτητές πρέπει να μάθουν κάποια πράγματα για τις πρωτότυπες βιβλικές γλώσσες, τα ελληνικά και τα εβραϊκά. Διδάσκονται να εξετάζουν το ιστορικό υπόβαθρο του κειμένου, και μαθαίνουν τις βασικές αρχές της ερμηνευτικής. Όλες αυτές είναι σημαντικές και πολύτιμες ικανότητες ώστε να είναι καλοί διαχειριστές του Λόγου του Θεού. Ωστόσο, ο κύριος λόγος για τον οποίο προκύπτουν σφάλματα στη βιβλική ερμηνεία δεν είναι επειδή ο αναγνώστης δεν έχει τη γνώση της Εβραϊκής γλώσσας ή της κατάστασης κάτω από την οποία γράφτηκε το βιβλικό κείμενο. Η υπ ‘αριθμόν ένα αιτία για την εσφαλμένη κατανόηση των Γραφών είναι τα αβάσιμα συμπεράσματα από το κείμενο. Είναι πεποίθησή μου ότι αυτά τα λανθασμένα συμπεράσματα θα ήταν λιγότερο πιθανά, αν οι βιβλικοί ερμηνευτές ήταν περισσότερο εκπαιδευμένοι στις βασικές αρχές της Λογικής.

Επιτρέψτε μου να δώσω ένα παράδειγμα των λανθασμένων συμπερασμάτων που έχω στο μυαλό μου. Δεν νομίζω να είχα ποτέ συζήτηση σχετικά με το ζήτημα της κυρίαρχης εκλογής του Θεού, χωρίς κάποιον να αναφέρει το Κατά Ιωάννην 3:16 και να πει, «Μα, δεν λέει η Αγία Γραφή ότι «με τέτοιον τρόπο αγάπησε ο Θεός τον κόσμο, ώστε έδωσε τον Υιό του τον μονογενή, για να μη χαθεί καθένας ο οποίος πιστεύει σ’ αυτόν, αλλά να έχει αιώνια ζωή»;» Αμέσως συμφωνώ ότι όντως το λέει αυτό η Βίβλος. Αν ήταν να παρουσιάσουμε αυτήν την αλήθεια σε λογικές προτάσεις, θα λέγαμε ότι όλοι όσοι πιστεύουν θα έχουν αιώνια ζωή, και καθένας που έχει αιώνια ζωή δεν θα χαθεί, επειδή το να χαθεί και το να έχει αιώνια ζωή είναι ακριβώς αντίθετα όσον αφορά τις συνέπειες της πίστης. Ωστόσο, το κείμενο αυτό δεν λέει απολύτως τίποτα σχετικά με την ανθρώπινη ικανότητα του να πιστέψει κάποιος στον Ιησού Χριστό. Δεν μας λέει τίποτα για το ποιος θα πιστέψει. Ο Ιησούς είπε «Κανένας δεν μπορεί νάρθει σε μένα, αν δεν τον ελκύσει ο Πατέρας που με απέστειλε» (Ιωάννην 6:44). Εδώ έχουμε μια παγκόσμια αδυναμία όσον αφορά την ικανότητα. Κανένα πρόσωπο δεν έχει την ικανότητα να έρθει στον Ιησού εκτός κι αν μια συγκεκριμένη προϋπόθεση δεν εξασφαλιστεί από τον ίδιο τον Θεό. Ωστόσο, αυτό έχει ξεχαστεί εξαιτίας του Κατά Ιωάννην 3:16, το οποίο δεν λέει τίποτα σχετικά με τη βασική προϋπόθεση της πίστης. Έτσι, το Κατά Ιωάννην 3:16, ένα από τα πιο γνωστά εδάφια όλης της Βίβλου, συχνά, τακτικά και συστηματικά κατακρεουργείται με λανθασμένα συμπεράσματα και λανθασμένες υποθέσεις.

Γιατί φτάνουν κάποιοι σε τέτοια αβάσιμα συμπεράσματα; Η κλασική χριστιανική θεολογία, και ιδιαίτερα η μεταρρυθμιστική θεολογία, μιλά για τις νοητικές συνέπειες της αμαρτίας. Η λέξη νοητικό προέρχεται από την ελληνική λέξη νους, η οποία συχνά αναφέρεται και ως «μυαλό».  Οπότε, οι νοητικές συνέπειες της αμαρτίας πάνω στην ανθρώπινη διάνοια είναι συνέπεια της Πτώσης του Ανθρώπου. Ολόκληρη η ανθρώπινη υπόσταση, συμπεριλαμβανομένων και όλων των ικανοτήτων μας, λεηλατήθηκε από τη διαφθορά της ανθρώπινης φύσης. Τα σώματά μας πεθαίνουν εξαιτίας της αμαρτίας. Η ανθρώπινη βούληση είναι σε κατάσταση ηθικής δουλείας, αιχμαλωτισμένη από τις κακές επιθυμίες και παρορμήσεις της καρδιάς. Η διάνοιά μας, επίσης, είναι έκπτωτη, και η ίδια η ικανότητά μας του να σκεφτόμαστε έχει αποδυναμωθεί σοβαρά από την Πτώση. Υποθέτω πως η νοημοσύνη-IQ του Αδάμ ήταν σε απίστευτα ύψη πριν την Πτώση. Αμφιβάλλω αν συνήθιζε να φτάνει σε αβάσιμα συμπεράσματα τον καιρό που φρόντιζε τον κήπο. Αντιθέτως, το μυαλό του ήταν κοφτερό και οξύ. Αλλά το έχασε αυτό το χάρισμα όταν εξέπεσε, και εμείς το χάσαμε μαζί του.

Ωστόσο, το γεγονός ότι έχουμε εκπέσει δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε πλέον την ικανότητα να σκεφτόμαστε. Είμαστε όλοι επιρρεπείς στα λάθη, αλλά μπορούμε επίσης να μάθουμε να συλλογιζόμαστε με έναν τακτικό, λογικό και πειστικό τρόπο. Είναι επιθυμία μου να δω Χριστιανούς να σκέφτονται με τη μεγαλύτερη δυνατή σαφήνεια και πειστικότητα. Οπότε, θα ‘πρεπε να πειθαρχούμε σ’ αυτό το θέμα, αφού είναι προς όφελός μας να σπουδάζουμε και να κατέχουμε εξαιρετικά τις στοιχειώδεις αρχές της Λογικής, έτσι ώστε να μπορούμε, με τη βοήθεια του Θεού, του Αγίου Πνεύματος, να ξεπεράσουμε σε κάποιο βαθμό τη φθορά που έχει προκαλέσει η αμαρτία στον τρόπο σκέψης μας.

Δεν πιστεύω πως κανένας από μας, αφού υπάρχει η αμαρτία μέσα μας, θα γίνει ποτέ τέλειος στους συλλογισμούς του. Η αμαρτία μάς δημιουργεί προκατάληψη εναντίον του νόμου του Θεού σε όλη μας τη ζωή, και εμείς πρέπει να αγωνιστούμε για να ξεπεράσουμε αυτές τις βασικές διαστρεβλώσεις της αλήθειας του Θεού. Αλλά αν αγαπάμε τον Θεό, όχι μόνο με όλη την καρδιά μας, τη ψυχή μας, και τη δύναμή μας, αλλά επίσης και με το μυαλό μας (Μάρκον 12:30), θα είμαστε αυστηροί στις προσπάθειές μας να εκπαιδεύσουμε τη διάνοιά μας.

Ναι, ο Αδάμ είχε δυνατό μυαλό πριν από την Πτώση. Αλλά πιστεύω πως ο κόσμος δεν έχει βιώσει ποτέ τόσο ορθή σκέψη όπως αυτή που εκδηλώθηκε στο νου του Χριστού. Νομίζω ότι μέρος της τέλειας ανθρωπότητας του Κυρίου μας ήταν ότι ποτέ δεν έφτασε σε κάποιο αβάσιμο συμπέρασμα. Ποτέ δεν έφτασε σε ένα συμπέρασμα που δεν δικαιολογόταν από τα δεδομένα. Ο συλλογισμός Του ήταν ξεκάθαρος και συνεπής. Καλούμαστε να μιμηθούμε τον Κύριό μας στα πάντα, συμπεριλαμβανομένου και του τρόπου σκέψης Του. Οπότε, επιδιώξτε με σοβαρότητα και ζήλο στη ζωή σας να Τον αγαπάτε με όλη τη διάνοιά σας.

 

http://www.ligonier.org/learn/articles/thinking-like-jesus/

Used by permission

Ιωάννην 3:16
16Επειδή, με τέτοιον τρόπο αγάπησε ο Θεός τον κόσμο, ώστε έδωσε τον Υιό του τον μονογενή, για να μη χαθεί καθένας ο οποίος πιστεύει σ' αυτόν, αλλά να έχει αιώνια ζωή.
Ιωάννην 6:44
44Κανένας δεν μπορεί νάρθει σε μένα, αν δεν τον ελκύσει ο Πατέρας που με απέστειλε· και εγώ θα τον αναστήσω κατά την έσχατη ημέρα.
Ιωάννην 3:16
16Επειδή, με τέτοιον τρόπο αγάπησε ο Θεός τον κόσμο, ώστε έδωσε τον Υιό του τον μονογενή, για να μη χαθεί καθένας ο οποίος πιστεύει σ' αυτόν, αλλά να έχει αιώνια ζωή.
Ιωάννην 3:16
16Επειδή, με τέτοιον τρόπο αγάπησε ο Θεός τον κόσμο, ώστε έδωσε τον Υιό του τον μονογενή, για να μη χαθεί καθένας ο οποίος πιστεύει σ' αυτόν, αλλά να έχει αιώνια ζωή.
Μάρκον 12:30
30Και θα αγαπάς τον Κύριο τον Θεό σου με όλη την καρδιά σου, και με όλη την ψυχή σου, και με όλη τη διάνοιά σου, και με όλη τη δύναμή σου», αυτή είναι η πρώτη εντολή.